fredag, januari 11

wanna share forever with you, baby

Sarah kommenterade: Men kom igen. En man vill alltid ha det han inte kan få. Att lägga korten på bordet så pass fort är skrämmande och säkert avtändande för en snubbe. Att vara stark som brud är det bäste sättet att få en herre att tråna efter dig. Är inte förvånad över hans respons för fem öre.

Och jag har tänkt på det där; att vara ute i dejtingsvängen är något nytt för mig och jag har inte någon koll på vilka regler som gäller. Eller rättare sagt; jag orkar inte ha koll. Jag är alldeles för gammal för sånt. Jag tänker precis som kloka Linn (ni MÅSTE läsa hennes blogg om ni inte redan gör det pga är bäst); det lönar sig inte att spela något himla spel. Och framförallt så intresserar det mig inte ett dugg. Nu vet jag inte riktigt på vilket sätt du menar att en brud ska vara stark, Sarah, men om du menar att en brud är stark när hon spelar svårfångad och absolut inte säger Gillar dig så himla tidigt så får jag väl leva med att jag är en mjukis.

Jag tänker så här; livet är alldeles för kort och jag är alldeles för gammal för att INTE säga till någon att jag gillar hen om jag nu gör det. Vad är det värsta som kan hända? Jo, att jag skrämmer iväg någon och att jag känner mig ledsen ett tag. Men då var kanske den personen ändå inte redo för något eller så kände hen helt enkelt inte samma sak som jag? Shit happens. Jag tror att man gör sig själv och den andra personen en björntjänst om man håller på att spela ett spel eller håller sig till en massa dejtingregler, istället för att försöka vara så rak och ärlig som det bara går.

Och jag frågade honom om det var någon idé för mig att fortsätta höra av mig, han svarade att jag är en jättefin tjej men att han inte är intresserad av något annat än sex just nu. Så jag sa tack men nej tack och raderade hans nummer. Först kände jag mig ledsen, men sedan kom en slags lättnad. Nu slipper jag ju undra och fantisera och tänka what if. Nu kan jag släppa honom, gå vidare.

Och ikväll ska jag ut och dricka öl med en kille som verkar bra. Jag har inga särskilda förväntningar alls, men det känns kul. Jag har tröttnat på att sitta hemma och vänta på att något ska hända och jag känner mig förväntansfull inför våren som snart snart är här.

18 kommentarer:

Rebecca sa...

håller med dig totalt. Jag köper verkligen inte det här att om man visar för fort att man är intresserad så är det avtändande för killen etc etc. Jag tycker det är bullshit helt enkelt. Om killen är intresserad VISAR han det. Om han vill spela massa spel och leka svårfångad, är det verkligen en kille man vill hänga med? Livet är för kort för att spela massa spel, du gjorde helt rätt som frågade honom rätt ut. Hoppas du får en fantastisk kväll ikväll fina du!

Ann sa...

Men ÅH VAD BRA!!! Alltså så sjukt bra att fråga så och sen så var det inte mer med det. Bra tänk du har, jag har gått och tänkt på ditt förra inlägg och kommit fram till att det bästa vore ju om man verkligen orkade tänka så och inte tog åt sig, för vad är det värsta som kan hända om någon inte gillar en?? Jo att man får gå vidare och hitta nån som gör det. Heja dig!!!

minahistorier sa...

Den där Sarah kommenterade hos mig en gång också, kolla hennes blogg så fattar du vilken stenålderstjej hon verkar vara. Jag hatar oxå spelet, för mig är det just nu anledningen till att jag lagt ner nätdejtingen... Vill köra med öppna kort och tycker att de killar jag träffat via nätet har varit för krångliga.

Klara sa...

Hm. Jag har aldrig förstått varför man ska spela spel eller varför att hålla inne med sina känslor skulle vara ett bevis för att man är en stark kvinna. Nej, det är helt enkelt inte så. Har aldrig träffat en kille som inte uppskattat ärligthet eller att man varit rättfram. Jo! En gång när jag var runt 19-20 men aldrig efter det. Och det känns väl lite som det oerhört töntiga sex and the city-citatet; He's just not that into you! Tror du hittar en som är allt du önskar! Kram!

Linn sa...

Men gulle dig! Hoppas dejten ikväll blir lyckad och jag tycker att du har helt rätt inställning. Jag försöker tänka att det är bättre att gå på en dejt även om den råkar vara dålig för då har jag iallafall out myself out there. Lite jobbigt att sitta hemma och gnälla (som jag har gjort) om att jag inte träffar nån när jag inte lämnar lägenheten för att tada! träffa folk. Heh.

hemligaberglund sa...

Helt rätt. Raka rör. Orka vara någon annan än sig själv. Dessutom tror jag att de flesta av oss skulle må bättre av rakare kommunikation.

När jag träffade min kille och bytte nummer med honom så gjorde jag väldigt klart att jag inte var intresserad av vare sig tredagar-regeln eller andra hålla på halster-metoder. Snart fyra år senare är vi fortfarande ihop och han pratar ofta om hur skönt det var att jag var ärlig från första början. För han orkade inte heller sitta och analysera sms och beteenden.

Styrka för mig är att våga erkänna vad en känner. Både för sig själv och andra. Du är stark!

Camilla sa...

Jag tror, eller vet snarare, att Sarahs metod funkar på en hel del män och kvinnor - men vill man verkligen ha en sådan person? Där jakten är det viktiga, där man vill ha det man inte kan få? Om det är där intresset ligger kan man räkna ut att det snabbt svalnar och hen är snart på jakt igen.

Det är inget fel på att vara ärlig, att veta vad man vill. Tycker det är underbart att du står upp för dig själv och visar att du inte vill lägga varken tid eller energi på någon som inte har vett att uppskatta det.

Hoppas du får en fantastiskt fin kväll!

Anonym sa...

Word! Mkt bra inlägg :) och vilka bra och kloka kommentarer!

Önskar dig en härlig kväll. Heja dig! :)
Kram/ Maria

Anonym sa...

Yeah! Helt rätt gjort av dig! Vi är många i liknande situation. Hejja dig!

E sa...

Jag tycker också att spelet bara är att förakta. Och är alltid väldigt tydlig med att jag inte spelar det. Men, ibland kan ju också naturliga tystnader uppstå. Och jag får panik av minsta lilla. Att jag då hindrar mig själv från att skicka iväg ett "HEJLEVERDUJAGTÄNKERPÅDIG-SMS är inte ett spel, bara en åtgärd för att jag själv vet att jag nog hade blivit rädd. Jag vill ha ständig kontakt och minsta lilla tystnad gör mig osäker, men samtidigt hade det ju varit ganska trist om en visste allt från början. Om det fanns en knapp att trycka på och kastas 2 år in i relationen. ELler, spelar jag spelet? Jag hatar ju spelet?!

Anonym sa...

Det där gamla snacket om spel och liknande är faktiskt bara bullshit, i alla fall om man är snarare tretti-nånting än tjugo-nånting och för länge sedan har blivit vuxen. Min erfarenhet är att män som på riktigt gillar mig, (och som jag på riktigt gillar) helt enkelt inte har några förutfattade meningar om hur det hela ska gå till. Då är vi bägge nervösa, oroliga för att inte bli tyckta om tillbaka, vill prata ofta och är änsgsliga både för att vara för på och för stand-off-ish.

Kort sagt: när två människor gillar varandra, så är det två människor med allt vad det innebär. Det finns inga mallar i det läget, bara två rätt ömtåliga själar som gillar varann.

Lycka till med din dejt, hoppas att ni har kul!

Kajsa sa...

Modiga du!
Jag tycker att du gör helt rätt. Om en vet vad en vill så är det lika bra att vara förhållandevis rak med det. Men själv skulle jag nog aldrig våga, om jag var i den situationen. Tror jag.

Moa sa...

jag har aldrig varit kille i och för sig, men jag har aldrig heller fattat den där grejen med att "man ska spela svårfångad". det känns ju bara löjligt när vi snackar om människor efter puberteten...

felicia sa...

Helt rätt. Spyr på spelet. Är en intresserad får en väl visa´t. Blyhet- okej. Spelet- nej.

nippertippa sa...

Rebecca: Amen på det! Tack fina du. <3

Ann: Åh, har du tänkt på det? Så himla gulligt. Och TACK för dina ord och för pepp!!!

minahistorier: Förstår ditt tänk! Återstår att se hur länge jag står ut med det här internetdejtandet...

Klara: Tack, snälla du! Håller med dig; det tänket känns väldigt förlegat.

Linn: Ja men precis! Tack, snälla du. <3 Och dejten var förresten bra och trevlig, även om det där pirret kanske uteblev.

hemligaberglund: Åh, vad fint att höra! Så himla klokt av dig. TACK för pepp, snälla du. <3

Camilla: Så sant så! Tack snälla!

Maria: Tack fina! Och ja, jag håller med; så många kloka och fina kommentarer. :)

Anonym: Åh, tack! Hejja tillbaka!

E: Jag förstår precis vad du menar - och känner igen mig själv i det. Något att tänka på. <3

suziluz: Åh, jag gillade verkligen det du skrev. "När två människor gillar varandra, så är det två människor med allt vad det innebär. Det finns inga mallar i det läget, bara två rätt ömtåliga själar som gillar varann." Amen på det! Och tack. <3

Kajsa: Så glad jag blir, tack fina du!

Moa: Precis vad jag tycker. :)

felicia: Ja men precis! <3

Jojjo sa...

Du tänker så himla rätt! Har en vän som sagt till mig i flera år att jag "skrämmer bort" killarna eftersom jag är för rak och för på, enligt henne. Men av någon anledning är det jag som har hittat någon som älskar mig för den jag är (och extra mycket FÖR ATT jag är rak och ärlig) medan hon fortfarande är singel. Alla är olika och allt har sin tid. Fortsätt vara dig själv, det vinner du allt på!

Colombialiv sa...

Du har helt rätt! Helt idiotiskt i längden att hålla på och spela spel, ju.

nippertippa sa...

Jojjo: Så sant så! Mycket klok sagt, kära du. <3

Colombialiv: Eller hur! Tack, snälla. <3