onsdag, april 17

Gud, uppfinn nåt nytt som gör det lätt att hålla ut
nåt för dom som väntar, dom som orkar vänta mer

Så blir det lördag, jag målar läpparna röda skriksjunger ta mig till kärlek, ta mig till dans! dricker öl med vänner och känner hur förhoppningarna bubblar i bröstkorgen. Mamma ringer dagen innan, säger vad kul att du ska ut! och frågar vad ska du ha på dig? och jag förstår att hon också hoppas. Jag och vännerna ramlar gatorna fram fnissar dansar, jag drar lite i min kjol, rufsar till mitt hår och känner mig nästan som tjugofem igen. Det känns i luften att våren är nära, fåglarna sjunger högljutt och det hörs i min bröstkorg, vindarna är ljumma och skratten bubblar ut ur våra munnar.

Någonstans under kvällen inne på det trånga varma dansgolvet bryts den där förtrollningen, jag flackar med blicken och väser i min väns öra jag vill hångla med någon!, hon svarar ja! och vi fnissar dricker ytterligare en öl spanar efter någon snygg. Några gånger fastnar min blick i någon annans, men blickarna vandrar alltid vidare. Jag känner mig plötsligt inte som tjugofem längre, det är alla andra som är det och jag tänker att min längtan måste synas som desperation i min blick för varför vandrar blickarna annars vidare? Tröttheten ramlar över mig, jag känner mig full fel patetisk och cyklar hem med en punktering på min cykel. Det känns som åska i luften och gatorna är folktomma, tårarna kommer när jag passerar Köpenhamnsvägen, cyklar förbi hans lägenhet.

Mamma ringer dagen efter, frågar hade du kul? var där någon trevlig? och jag säger näää, men vilket fint väder vi fått va? för jag orkar inte riktigt bära hennes besvikelse också, jag orkar inte riktigt tänka på min längtan och vi säger hej då, jag kryper in under täcket intill katten och somnar till slut om för tredje gången den här söndagen.

6 kommentarer:

Linna Johansson sa...

Gud, du skriver otroligt bra. Helt knockad av dina texter på senaste tiden.

Kajsa sa...

Älskar dina texter. Jag blir ledsen och glad och hoppfull och får lite ont i magen på samma gång.

motvalls sa...

Såg Olle i söndags...han sjöng den...såååå bra! Å hoppas den där uppfinningen kommer snart...

Anonym sa...

Hoppas och önskar att det snart händer saker som får ditt hjärta att dunka hårt hårt...

Så fint skrivet. Rörd bortom ord.
Kramar/ Maria

Anonym sa...

Håller med! Dina ord bränner rakt igenom mig. SÅ bra!! Det kommer att ordna sig, lösa sig, hända saker - det är jag säker på. Fortsätt väääääänta och håll ut, rid ut stormen. :-)

nippertippa sa...

Linna: Åh! Blir så himla glad - och mallig. Fint att höra, kära du. <3

Kajsa: Åh, tack fina du. Blir så glad!

motvalls: Så himla bra låt! Ja, det får vi verkligen hoppas på.

Maria: Åh, vad fin du är. Tack snälla rara du. <333

anonym: Tack snälla! Och ja, det är nog bara att vänta lite till. Plötsligt händer det osv.