torsdag, maj 23

körsbärsträden stod i full blom när du kom med våren

Tänk, jag har fått vara din moster i tre år nu. På den här dagen för tre år sedan kom du till oss och fyllde min bröstkorg med en kärlek som ständigt blomstrar och svämmar över. Mycket har hänt sedan dess, det är så knasigt fint och roligt att få vara din moster och att få se dig växa och utvecklas till en egen fin liten person.


Du ser upp till din storasyster och följer hennes varje steg, ingen kan få dig att skratta som hon. Du är fascinerad av bilar bussar traktorer lastbilar och du tycker om att gunga högt högt, vattna i trädgården, dansa i ring med mig och din storasyster och bygga höga torn med ditt lego. Du har blivit en sådan rolig nyfiken och klok liten person, du pratar mycket och ibland svämmar kärleken över i min bröstkorg när du berättar vad du tänker på. Som när du förklarar hur snabbt Blixten kan köra. Som när du säger att några blommor ser söta ut. Som när du berättar att du vill ha brunt lockigt hår. Som när du säger mamma, du och Jessica är bästa kompisar och sedan berättar att din bästa kompis heter Neil.


Ibland skriker du högt högt när tålamodet tryter eller när du blir arg över någonting, ibland skrattar du högt högt så att jag också måste skratta och då känns det som om hjärtat under mina revben är inlindat med fluffigt sockervadd. Du är ofta ivrig över att få visa sådant du har ritat byggt eller sett, kolla Jessica! säger du då. Och du, det finns så mycket jag skulle vilja visa och berätta för dig. Jag önskar jag kunde ge dig haven stränderna stjärnorna himlen och allting där emellan. Jag önskar jag kunde bära dig på mina axlar och skydda dig från allt det där som krossar hjärtan resten av våra liv.


Grattis på din treårsdag, älskade lillebror. Våren kommer alltid att tillhöra dig, jag kommer att älska dig resten av mitt liv.

4 kommentarer:

S sa...

du skriver så fint om dina syskonbarn att jag får gåshud. så mycket kärlek, det märks i varje ord och varje formulering. och det är så fint och det berör mig så himla mycket. lyckost dem att de har en sån kärleksfull moster i sina liv!

nippertippa sa...

Sofie: Åh, vad glad jag blir, tack snälla du! <3

Kajsa sa...

Så glada de måste vara att ha en sån fin moster som du.

nippertippa sa...

Kajsa: Åh, gulliga du! <3